De geschiedenis van Minecraft: deel 1/4 - 2009

  • 2014-10-28
  • 6561 Bekeken
2014-10-28

Enkele weken geleden liet een van jullie een reactie achter met daarin de vraag of ik eens wat kon schrijven over de geschiedenis van Minecraft. Ik heb ja gezegd. Tot mijn spijt. Want wat een ongelofelijk verhaal zit erachter! Ik heb besloten er een mini-serie van te maken, dat is prettiger dan in een stuk een ellenlange tekst te lezen. Dit zal per jaar gaan. Vandaag dan deel 1 van de 4, het allereerste begin van Minecraft!

Het allereerste begin

Het begon allemaal in 2009. Infiniminer is de starter van het idee van Notch om Minecraft te maken.Het spel is geprogrameerd door Zachtronics Industries. Het is uitgegeven met latere updates (net zoals Minecraft) op 29 april 2009. De game werd al snel veel besproken op forums wereldwijd, en dat inspireerde Notch om Minecraft te maken; een paar weken nadat de game gestopt was. Infiniminer was, net zoals Minecraft, een blokken-gebaseerd spel.

Het was eigenlijk bedoeld om een alleenstaand multiplayer spel te zijn, waarin het doel is om metalen te vinden en je metalen naar de basis van je team te brengen. Maar toen de game populairder werd,besloten de spelers dat het leuker was om te bouwen dan om punten te verdienen. Zachtronics stopte met het maken van de game nog geen maand na de eerste release. De code van de game was onbeveiligd waardoor hackers cracked accounts gingen maken, waar anderen weer niet blij over waren. Uiteindelijk bleef er na 35 dagen na de release 3 spelers over.

 width= Infiniminer

De oprichting van Minecraft

Op 10 mei 2009 was Notch dan uiteindelijk klaar met coderen en geeft de Cave Game uit. Hij heeft het zo snel kunnen doen door gebruik te maken van RubyDung, een verwaarloosd spelproject van Notch, en Infiniminer als basissen voor de code. Het lukt hem en niet lang daarna geeft hij de eerste video uit. Deze versie heeft de eerste Mobs, blockplacing en een natuurkundig kloppend (zover het kon) geheel. Het had heel wat weg van de echte Minecraft die wij nu kennen. Je ziet de chunks, de blokken lijken al erg, Bedrock was er toen al en ook de stone leek al erg op wat we nu hebben. Patch 0.0.0 was geboren.



[iframe src=""]



Na deze gameplay video was er een directe run op. Van alle kanten werd Notch gevraagd om meer informatie te geven. Ook werden er naamswijzigingen voorgesteld omdat Cave Game zo lang en saai was. Denk dan aan 'Adult Lego Adventure', 'Kubus game' of 'Block'. Uiteindelijk werd Cave Game hernoemd naar "Minecraft: Order of the Stone" na een suggestie door RinkuHero van The Independant Games Wiki op een IRC met Notch. Minecraft werd op dat moment vergeleken met het beroemde StarCraft. Vraag me niet waarom.

Toch kwam het op 17 mei erop aan: Minecraft werd officieel uitgegeven. Iets te vroeg blijkt, want er was zo een run op dat de servers overbelast raakten. Daarom moesten er vanaf 21 mei accounts worden geregistreerd om te downloaden, iets wat toen nog helemaal gratis was. En zoals verwacht kwam ook van Minecraft een forum. Het officiële MinecraftForum werd geopend door een stel fans in samenwerking met Notch.

'Het lijkt steeds meer op een echt spel'

Op 1 juni 2009 vierde Notch zijn verjaardag door met de eerste Multiplayertesten te beginnen. Ook start hij zijn nieuwe job bij Jalbum. Hij was heel enthousiast, ook thuis. Dat was te merken want al op 8 juni werd de multiplayer vrijgegeven. Gebruikers konden de "server package" downloaden en runnen om anderen op hun Server te laten spelen. De serverupdates zullen verschillende Game Modes hebben gehad, er was namelijk nog geen echt survivalwerk. Het was allemaal gebaseerd op het bouwen. Dat albumwerk had hem trouwens niet laten vallen, hij paste het mooi toe in Minecraft. Op 14 juni konden namelijk de skins zelf gemaakt en geupload worden. Dat was inmiddels al patch 0.0.18a.

Die onafgemaakte multiplayer zat Notch dwars. Op het forum kwamen steeds meer klachten/aanvragen om wat uitdagender uit te geven. Toevallig had Notch net een test achter de rug met iets meer pit in de game en op 4 augustus 2009 kwamen dan de eerste elementen voor de Survivalmode uit. 0.0.13a


Survival mode is de tweede uitgebrachte spelmodus van Minecraft in welke spelers constructies moeten bouwen en vechten om te overleven. Het had op dit moment de prioriteit wat betreft de ontwikkeling van Minecraft aangezien het de enige uitdagende spelmodus in de Beta versie is. Spelers konden schuilplaatsen bouwen om de vijandelijke mobs te omzeilen.

Alle blokken in het spel moesten worden verzameld, net zoals nu. Spelers hebben een inventaris zodat ze meer ruimte hebben om voorwerpen te verzamelen, al was het nog niet mogelijk om de craften. Elke speler had 7 levens in de vorm van hartjes. Die hartjes kwamen pas officieel op 18 augustus maar het was er al enigszins in verstopt, het was alleen niet te zien. Notch schreef op zijn blog 'Het lijkt steeds meer op een echt spel!

Een echt bedrijf voor een echt spel

Notch concentreerde zich nu helemaal op het spel. Toch was er een klein probleem. Er ging steeds meer tijd in zitten en dat had hij niet. De patch 0.26 was net uitgegeven, de beroemde Survivaltest update. Fans waren lyrisch. Spelers gingen door het dolle. Notch richtte zijn bedrijfje Mojang, wat eerst voortkwam uit een hobby, totaal op het spel. Alle andere projecten bleven liggen. In plaats van zelf muziek t emaken, huurde hij C418 in. C418, ook beter bekend als Daniel Rosenfeld, maakte alle nummers zelf. Hij deed de ambience, de basic geluiden en een simpel muziekje om het niet helemaal stil te hebben tijdens het spelen. Ook nam hij Dock aan, dé Minecraftartiest zoals hij bekend staat. Hayden Scott-Baron, die de bijnaam "Dock" had, was de eerste persoon buiten Notch die Mojang (toen nog Mojang Specifications) joinede. Hij was de artiest van Minecraft, onder zijn bewind kwamen de eerste echte pixelarts tot leven. Dock is de maker van de mobs Rana (animestyled mob om te testen), Steve, Black Steve en Beast Boy. Zij waren de eerste echte ontwikkelde mobs, met andere animaties dan de mobs die Notch had bedacht. Ook maakte Dock een Minecraftlogo dat nu niet meer wordt gebruikt, net als hele coole concept art. Bij deze Survivaltest update kwam dus alles pas echt op gang. Mocht je nu meer daarover willen weten, dan verwijs ik je door naar https://minecraft-nl.gamepedia.com/Versiegeschiedenis/Classic. Daarop staat de hele changelog en patchlist (het is een beetje veel om op te noemen).



url


Rana

 width=

Origineel logo door Dock



Ook bereikt Minecraft het Indev Developmentlevel (patch Indev 0.31). Dit kostte €5, en je kreeg een premiumaccount voor terug. Ook kwamen er fakkels en dynamic lighting, ofwel het gebruik van meerdere lichtbronnen in de game. Dat is nu te zien aan alle schaduwen die je in de game hebt. De Indev kan je trouwens vergelijken met de snapshots van nu.



[iframe src=""]





Dat was het voor nu. Heel 2009 hebben we nu gehad. Vrijdag zal deel 2 - 2010 worden geupload. Suggesties en vragen zijn welkom.



textlogoblack





Alex

Oprichter en eigenaar van ASNGaming.net. Hij regelt daar al het werk, en zorgt voor aftermovies and shit. Eigenlijk de eindbaas van alles. Hier is hij eigenlijk een beetje meh.
Meer van hem lezen? Check het archief door op zijn naam te klikken!

Ontvang wekelijks onze verhalen van ons in je inbox.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, updates en trends rondom Minecraft. Mis niets van dit populaire spel!

Elke week de leukste artikelen

Elke week de beste Minecraft-verhalen! Mis geen enkel leuk artikel en blijf op de hoogte van alles wat er speelt.