decolast

De geschiedenis van Minecraft: deel 3/4 – 2011


Enkele weken geleden liet een van jullie een reactie achter met daarin de vraag of ik eens wat kon schrijven over de geschiedenis van Minecraft. Ik heb ja gezegd. Tot mijn spijt. Want wat een ongelofelijk verhaal zit erachter! Ik heb besloten er een mini-serie van te maken, dat is prettiger dan in een stuk een ellenlange tekst te lezen. Dit zal per jaar gaan. Vandaag dan deel 3 van de 4, het jaar 2011 van Minecraft!

Een nieuwe start

2011 is het jaar waarin Minecraft uitbreidde. Op 12 januari bereikte het spel de quota van 1 miljoen verkochte games. Pittig awesome, en dat dacht Notch dus ook. Hij nam Tobias Möllstam en Carl Manneh aan om het Mojang team te versterken. Direct effect had dat ook, voor de PC werd niet lang daarna Beta 1.2 uitgegeven. De beroemde 1.2 update bracht een schat aan dingen. Denk aan charcoal, note blocks, wool dye, verschillende soorten bomen en mob updates. Geniaal en innovatief, zoals PC Gamer het op zijn website noemde.

https://gaygamer.net/images/minecraft/2011-01-13_20.56.51.jpg

Het aparte is dat Mojang er altijd voor gekozen heeft om de updates automatisch te laten doen. Vanaf 21 februari wordt dat anders. Het hele clientsysteem wordt op de schop gedaan. Updates moeten nu handmatig geselecteerd worden. Erg handig, want een dag erna komt de gigantische Beta 1.3 update. De community was er gek van. Nieuwe mobspecialiteiten, je kunt je eigen graphics instellen, een seed kan worden toegevoegd, whitelisting, nieuwe items, beds en verbeterde mining. Daarnaast ook nog een shitload aan bugfixes. Die handmatige update was zo gek nog niet, alle werelden moesten geconverteerd worden en dat had niet altijd succes. Eigen risico dus, Mojang had zichzelf helemaal ingedekt.

https://www.abload.de/img/terrainrudn.png

Tegelijkertijd was Mojang ook bezig met Scrolls. Hun tweede spel werd op 2 maart aangekondigd op The Word of Notch, zijn Tumblr pagina. Scrolls is een turn-based strategycard game. Vergelijkbaar met Yu-gi-oh maar dan met iets meer interactie. Met ongeveer 2.3 miljoen spelers is het nog een best groot spel, toch niet zo leuk als Minecraft. Maar terug naar Minecraft zelf. Op 4 maart werd Minecraft - Volume Alpha uitgegeven door Mojangs' eigen artiest C418. Alle soundtracks die in MC voorkomen staan daarop. Mocht er interesse zijn, ik heb een link om het te 'delen'. (Laat even wat achter in de reacties als er vraag naar is- y'arrr)

UUUUUUUPDAAAAAAAAAAAAAAAATES

De maanden erna was het updatetijd. Elke maand werd een update eruit gedaan, die elk enorm groot waren. Op 31 maart was de 1.4 update: nieuw logo, wolven, cookies, bedspawns en mobupdates. Op 19 april kwam de 1.5 update. Het veranderlijke weer kwam erbij, evenals statistics en achievements. Detector rail en powered rail, nieuwe saplings, webs (kon nog niet tot 1.8 behalve via hacks) werden ook niet vergeten.

Op 26 mei was het tijd voor de 1.6 update. De grootste tot dan toe. In totaal 218 fixes, updates en add-ons werden toegevoegd. Denk dan aan de kaarten, MP-nether, tall grass, dead shrubs, mushrooms, trapdoors, het shift-klikken, minecarts en boats kunnen door portals, een specifieke toplayer van een map en een limiet voor het verspreiden van vuur.

https://theminecraftportal.net/wp-content/uploads/2011/05/minecraft-nether-e1304389360990.jpg

Op 30 juni de 1.7 update (weet dat we nog steeds in de beta zitten). Pistons, scharen, silverfish erbij, evenals de enorme hoeveelheid bugs. Mojang is dan maanden bezig om alle bugs weg te werken maar helaas verliezen ze ruim 3000 spelers door de bugs.

Free shizzle for all!

Naast al die updates zijn er veel dingen ook naast gebeurt. Leuke dingen waar de spelers van profiteerden. Op 25 mei onthulde Kappische de MC Pocket Edition op de site van Mojang en op 1 juni verschijnt het op een youtube filmpje. Niet lang daarna onthulde Mojang de MC Xbox ediotn op de E3. Amper een maand later bereikte Minecraft 10 MILJOEN gebruikers! Om dat te vieren is er een weekend lang een samenwerkingsverbond tussen Mojang en DICE. Op de site van Minecraft verschijnen artikelen over Battlefield Heroes en ook andersom. DICE gooit er nog wat extra's uit: speciale mash-up MC/BFH t-shirts zijn te koop voor maar 2 dagen. Ruim 2 weken later zijn ze nog aan het verzenden, ruim 1.2 miljoen t-shirts worden verkocht.

Op 14 augustus trouwen Notch en Ez, zijn vriendin. Zij kennen elkaar dan al een paar jaar en besluiten een stap hoger te gaan. Om dit te vieren krijgt iedereen die de 13e en 14e augustus Minecraft koopt, een gratis exemplaar erbij. Ook geeft Notch vanuit zijn honeymoon, samen met zijn vrouw Ez de MC pocket editie Alpha 0.1.0 uit, overigens alleen voor Android.

https://media.moddb.com/images/games/1/13/12771/373558774.jpg


Scroll maar verder..

Op 5 augustus, vlak voor de trouwdag, kijkt Notch even in de brievenbus. Iets wat hij eigenlijk nooit doet. Naast een stapel aan rekeningen die altijd zijn accountant afhandelt, vind hij een envelop, verzegeld en al. Notch ontvangt een brief van 15 pagina's van Bethesda Softworks, waarin ze Notch bedreigen met een rechtszaak als hij de naam "Scrolls" (wat te sterk lijkt op "The Elder Scrolls", volgens Bethesda) niet verandert voor zijn volgende spel. Een kleine tijd hiervoor werd Notch al gewaarschuwd door de advocaten van Bethesda over dit probleem. Hij stelde een overeenkomst voor waarin hij nooit een woord voor "Scrolls" zou zetten. Dit accepteerde Bethesda, en na het spel gespeeld te hebben zijn ook zij tevreden. Notch beloofde elke medewerker van Bethesda een kopie van Scrolls.

Ready for Adventure time?

15 september. 'Ready for awesomeness?' staat op The Word of Notch. Spelers vragen zich af, hersenen worden gepijnigd. Is dit de lang verwachte update waar Notch het over had? Om 11.23 UTC is het zover. De Adventure update (beta 1.8) is geupload en word verspreid onder de clients. Nieuwe mobs zoals de Enderman, Silverfish (verbeterde versie) en Cave Spiders komen erbij. Blocks als Stone Brick, slabs, fence gates, glass panes, iron bars en melons komen er niet lang erna achteraan. Een nieuw soort Creative mode en vergeet de terrain generator niet. Een nieuwe biome code, nieuw food-system, nieuw combat-system en allerlei mob changes. 301 items telt deze update. Tot nu toe, tot op de dag van vandaag, is er geen grote update geweest in de geschiedenis van Minecraft.

Fans worden hysterisch en in een week tijd komen er zelfs 300.000 spelers bij. In vergelijking: een week na de vorige grote update was het 100.000. Diezelfde dag kondigt Notch aan dat er nog iets speciaals gaat gebeuren.


https://hydra-media.cursecdn.com/minecraft.gamepedia.com/8/87/Adventureupdatelogo.png?version=522d4f5974b5effce36358f05acc2523



Alpha dog

November 2011 was een van de belangrijkste maanden van Mojang. Op de 17e gaven ze PE voor iOS uit. De eerste dag werd de gratis versie al 125.000 keer gedownload, de premium versie 23.000 keer. Een dag later was de eerste convention voor Minecraft, Minecon. Het werd gehouden in Mandalay Bay, Las Vegas en Nevada. Meer dan 4,500 mensen uit 24 landen woonden het evenement bij. Op dezelfde dag werd Minecraft PC 1.0.0 officieel vrijgegeven, de prijs is nu gestegen naar €20.00.

Op 24 november werden de eerste Snapshots vrijgegeven(11w47a). Dit leidt het begin van de wekelijkse ontwikkelingsversies in zoals we nu kennen. Dit alles werd georganiseerd door Jeb. Notch kon zich hierdoor bezig houden met zijn vrouw en familie, iets waar hij anders geen tijd voor zou hebben.

https://static4.gamespot.com/uploads/screen_kubrick/mig/2/6/9/6/2112696-169_minecon2011_keynote_full_video_mul_111811.jpg

Jebcraft

Notch was tevreden over Jeb en zag in hem een volwaardig opvolger. Op 1 december trad Notch af als hoofdontwikkelaar en liet Jeb daarvoor in de plaats gaan. Niet iedereen was er tevreden mee. Toch zou Jeb, zo zei hij op zijn twitter, alles verbeteren wat Notch niet wilde. Well, he proved that right.. Ook komt er 6 december een idee van Notch om LEGO sets van Minecraft te maken. 'Waarom niet?' dacht LEGO, en gingen erop in.

 / data-verified=

Meer zul je volgende keer lezen, want hier houd het op. Vergeet niet te delen!

LogoInv


Reacties op De geschiedenis van Minecraft: deel 3/4 – 2011