[Review] Minecraft: De Geheimen van de Survivors

• 2016-07-20
  • 2323 Bekeken
2016-07-20

De afgelopen jaren zijn er flink wat boekjes verschenen over Minecraft, denk maar aan de guides “Het Officiële Minecraft Combat Handboek“, “Blockopedia” en “Het Officiële Constructie Handboek“. Toevallig komt dit allemaal uit een en dezelfde uitgeverij; Meis en Maas, voorheen JP Publishing. Deze boeken zijn bestsellers geworden en zijn bekend over de hele wereld, zeker aangezien er ook tweedehandsjes op Ebay komen in USA. Al deze boeken dienen een bepaald doel; het leren omgaan met combat, redstone, bouwen en items. Survival miste, zeker voor de gevorderde survivaller. Gelukkig heeft Meis en Maas daar nu wat op gevonden: Minecraft: De Geheimen van de Survivors.

Het verhaal wordt verteld door de Chief. Hij is de leider van een genootschap dat al vanaf het begin meedraait met Minecraft. Klinkt als een leuke gozer, al lijkt hij meer op een ninja dan een gamer; “je vraagt je waarschijnlijk af waarom je nooit eerder van ons hebt gehoord. Dat komt omdat we dus ZO goed zijn. We zijn experts in geheimhouding.” De CIA kan er nog wat van leren..

In dit boek komen er de volgende dingen aan bod: wapens en uitrusting, tips and tricks, basebuilding, verdediging, mobs, the End en Player vs Player (PVP). Daarnaast is er ruimte voor aantekeningen en is het voorzien van enkele schetsen. Ja, schetsen, geen foto’s. Dit geeft het boekje een authentieke stijl en doet het echt denken aan een dagboek/handboek. De hardcover geeft een luxe gevoel, en het papier is wat gelig zodat het er ook echt wat ouder uit ziet. Het is heel informeel geschreven, de lezer wordt de hele tijd aangehaald met jij en je en dat geeft een heel ontspannen sfeer. Het is daarom dan ook prima om te lezen en je bent er zo door heen.

De bouwstrategieën die worden beschreven zijn een beetje achterhaald. Natuurlijk zijn dit de basic en meest veilige methodes, maar meer voorbeelden zouden prettig zijn geweest. Vergeet daarnaast niet dat veel lezers waarschijnlijk ook al playthroughs hebben gekeken op Youtube, zoals die van iJordiii. Waar dit boekje zich richt op de ‘ervaren beginner’, is het af en toe een beetje achterhaald. Informatie als ‘spinrag vertraagd je’ is al ruim bekend. het is echter wel begrijpelijk om alle info aan te halen en gelukkig is er ook genoeg nieuwe informatie om het allemaal toe te passen.

All in all is het een geweldig boekje, vol met handige tips en tricks. Zeker een aanrader voor in je boekenkast.

Rating:

Minecraft: De Geheimen van de Survivors is al te krijgen voor €7.95 bij Bruna en ECI.