decolast

Een Tekkit Classic server maken mét Bukkit Plugins


Een Tekkit Classic server maken mét Bukkit Plugins

Een Minecraft Server starten, wat een leuk project :)! Maar hoe maak je die?

Velen zullen al voor het populaire Bukkit (of het afgeleide Spigot) kiezen omdat er veel plug-ins (uitbreidingen) voor bestaan, maar dat systeem wordt niet langer ondersteund. Ook bestaan er al zoveel Bukkit-servers dat je al met een goed idee moet afkomen om uniek te zijn.

Technic en Tekkit Classic?

In deze tutorial bekijken we Technic Launcher. Het principe is het volgende: je installeert die launcher en dan kan je modpacks spelen. Een modpack is een verzameling van mods met als doel je een nieuwe spelervaring te bieden. Er zijn zeer veel modpacks beschikbaar: bv. met TrainCraft heb je beschikking tot treinen om een heel spoornetwerk te bouwen, met Flans dan weer tanks enz.

Al deze modpacks zijn hoofdzakelijk bedoeld voor singleplayer, maar je kan ze ook op servers installeren en dat is wat we juist gaan doen in deze tut. Ik richt me op Tekkit Classic, een modpack waarmee je automatische mine-machines, kerncentrales en andere fabrieken maakt en dat bovendien geschikt is voor een server met Bukkit-plug-ins zonder dat we Bukkit moeten downloaden. Maar onthoud dus: er zijn nog heel wat andere mogelijkheden (contacteer me maar en ik help je verder).

Stap 1: Downloaden

Eerst en vooral downloaden we Tekkit Classic Server op https://www.technicpack.net/tekkit-classic ->

Tekkit Classic Server


Ook downloaden we de Technic Launcher, zodat we straks op onze server kunnen spelen, dat doen we op https://www.technicpack.net/download (Windows/Mac/Linux). De installatie is een kwestie van enkele muisklikken in de setup. Eenmaal je de Launcher start, log je in met je Minecraft.net- (MOJANG-) account. In de Launcher klik je op ‘Tekkit Classic” aan de linkerkant. De eerste keer duurt het even om dit pakket op te starten, maar vanaf dan laadt het veel sneller.

Wil je alleen maar de mods spelen dan heb je nu genoeg gedownload. Maar waarschijnlijk kan jij enkele Bukkit-plugins toch niet missen. Hiervoor is een oplossing bedacht, je kan namelijk Bukkit-plugins laden in je Tekkit Classic-server met behulp van BukkitForge (https://build.technicpack.net/job/BukkitForge/) Dus als je dat wil kan je dit tooltje ook downloaden.

Nu we de server hebben gaan we hem doen werken. Dat kan zowel op je eigen pc als op een host. In dat laatste geval ga ik ervan uit dat je reeds een server hebt gehuurd en dus al beschikt over het panel. [advertorial ] Nog geen host gekozen? Kijk bijvoorbeeld eens naar ServerBuilds. Ze zijn niet de enige host maar hebben wel lage prijzen, hoge kwaliteit, technische support, Android app en meer. [/advertorial ]

Stap 2: Je server installeren op een hosting (met MultiCraft of een costum-panel)

Pak je server uit (bv. op je bureaublad) en verwijder launch.sh en launch.bat.

Vervolgens gaan we de server uploaden naar je host. Zorg ervoor dat je server niet aanstaat en upload alle mappen van je server naar je host via FTP. Hiervoor kan je het gratis FileZilla (https://filezilla-project.org/) gebruiken. In FileZilla vul je bij host de FTP-gegevens in (die weet het panel van je host wel te vertellen) en vervolgens sleep je alle mappen in het venster. De volgende stappen verschillen per host:

*In je panel moet je soms de Tekkit.jar hernoemen voor compatibel te zijn met het panel. Meestal hernoemen naar custom_server.jar, maar bij sommige hosts naar server.jar. Je vind de juiste werkwijze bij het kiezen van je server platform -> “Custom Jar”

*Bij MultiCraft moet je bij “Jar File” de juiste jar ingeven. Dus in dit geval tekkit.jar tenzij je die moest hernoemen (zie vorige stap), want dan geef je de hernoemde naam in (bv. server.jar).

*Als de server op het einde van deze tutorial niet werkt, probeer dan eens om de Tekkit.jar samen met de minecraft_server.jar samen in de .jar folder te plaatsen. Misschien lukt het dan wel.



Start en Stop Je Server


Stap 2: Je server installeren op je eigen pc

Maak een nieuwe map aan en pak je server uit naar deze map. Overloop de server.properties. Je ip vind je op https://ipchicken.com/. Start je server op met launch.bat. Hopelijk kan je nu joinen. Om ook andere computers toe te laten moet je je server portforwarden, hoe je dat moet doen verschilt per router en vind je hier: https://portforward.com/. Regelmatig gaan mensen hiermee de mist in. Als dat is, plaats dan even een reactie en dan kan ik je proberen te helpen.

Stap 3: Bukkit plug-ins

Let op!: Niet alle Bukkit-plug-ins werken met Tekkit Classic. Ik kan je zeggen dat WorldEdit en MultiVerse Core werken, dus wil je kunnen bouwen met commands of meerdere werelden willen aanmaken heb je geluk. De andere plug-ins kan je eens proberen en als ze niet werken verwijder je ze weer.

Nu gaan we BukkitForge installeren. We plaatsen BukkitForge in de “mods” folder. Vervolgens maken we een nieuwe map “plugins” aan (zonder aanhalingstekens!). In deze map plaatsen we onze plug-ins. Je kan met Google je plug-in zoeken en vervolgens downloaden en plaatsen. Op https://plugins.bukkit.org/ vinden we een lijst.

Stap 4: Spelen maar

Werk je met een hosting (of MultiCraft op eigen server) druk dan op de knop: “Start Server”. Werk je met je eigen computer, klik dan op “launch.bat”. Nu openen we Tekkit Classic via de Technic Launcher, klikken we op Multiplayer en vervolgens op “Server Toevoegen”. Hier vullen we het IP in en klaar. Experimenteer nog wat met Tekkit Classic en ontdek de vele mogelijkheden! O ja, en vergeet jezelf zeker niet te Op’en via de console (typ daar Op SPELERSNAAM) om je server volledig te kunnen beheren.




Reacties op Een Tekkit Classic server maken mét Bukkit Plugins